Harpiste Nienke van Leijden was vroeger de muzieklerares van bestuurslid van Kerkconcerten Vries Anniek, dwarsfluitiste Elisabeth Hopman kende bestuurslid Sonja van vroeger van een koor. Het was een buitenkans voor Kerkconcerten Vries om het duo na twee uitermate gezellige telefoontjes uit te nodigen om in de Bonifatiuskerk een concert te komen geven. Ooit hebben de dames al eens eerder een duo gevormd dus werd het een leuke reünie. En wat geweldig dat ze wel twee keer wilden uitvoeren voor twee keer bijna 30 mensen!
Het concert begon met de Suite Antique van John Rutter. Wat klinken zo’n harp en dwarsfluit toch mooi in onze kerk. Nienke vertelde hierna dat ze was genoopt de bladmuziek slim aan elkaar te plakken zodat ze bij 8 pagina’s maar één keer hoefde om te slaan. Je moet toch wat als er in deze tijd niemand vlak naast je mag zitten die dat voor je doet.
Even lekker wegdromen bij het Intermezzo van Hans Andriessen. We vernemen een uitstekende fluitbeheersing bij de grote variatie in de dynamiek. Verrek, gaat er nou een telefoon? Welnee, het is de harp. Elisabeth trok hierna toch maar even haar hesje uit. Lekker warm in de kerk.
The Dance of the Blessed Spirits van Gluck, dat eeuwige mooie nummer. Hè, waar ken ik die ook weer van? Even zoeken op Internet. Ik weet ‘t: Thijs van Leer met de LP Introspection! Heb ik warempel in de platenkast. Deze uitvoering met harp vond ik mooier als u mij toestaat.
Piazolla is een van mijn favoriete componisten: eigenlijk altijd aanstekelijke muziek. Bordel 1900 en Night Club 1960 uit de Histoire du Tango werden uitgevoerd. Mijn primeur: nog nooit Piazolla met fluit en harp gehoord. Percussie via de klankkast van de harp. Na de presentatie legde Nienke iets uit over haar intense voetenwerk. Een harp heeft zeven pedalen met drie standen, eentje voor elke noot in de toonladder. Als ik de c als voorbeeld neem, staat het pedaal die alle c-snaren bedient op de tussenstand. De hoogste of laagste stand geeft een halve noot (een secunde) lager of hoger. Op die manier kunnen toonsoorten (kruisen en mollen) worden ingesteld. Voor degenen onder u die meer willen weten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Harp_(tokkelinstrument). De muziek van Piazolla is duidelijk niet voor harp geschreven. Nienke moest binnen één maat negen keer met een van de pedalen aan de gang … razend moeilijk voor harp. Knap gedaan!
Er werd afgesloten met een hele mooie And Everything is Still van Scott. Uw verslaggever zat bij de tweede uitvoering dus was er ruimte voor een klein toegift: The Nightingale. Kun je dat beter vertolken dan met een dwarsfluit? Wat werd er weer hard geklapt. Inderdaad publiek, klap maar wat harder, want juichen mag niet.
Het was weer mooi daar in de Bonifatiuskerk.
De uitnodigingen van de volgende concerten zal door Kerkconcerten Vries worden voorzien van een mondkapjesadvies. Het leek er echter sterk op dat niemand advies nodig had … Laat ik vertellen wat ik zag. Voor het concert kwamen mensen druppelsgewijs binnen, allen droegen een mondkapje. Ze werden ontvangen door commissie en personeel, eveneens met mondkapje. Koffie/thee en versnapering werden meegenomen naar de zitplaats, daar deed men het mondkapje af. Na afloop ging het mondkapje bij iedereen weer op en beide zijdeuren van het schip werden geopend zodat mensen gespreid en vlot naar buiten konden, terwijl er fors werd geventileerd. Koffiebekers mochten bij de stoel blijven staan, anders krijg je een goedbedoelde maar verkeerde loop naar die ene prullenbak. Ik geloof dat ik hier mag spreken van militaire discipline. Complimenten voor iedereen!
Op zondag 13 december 2020 komt Duo Durville met het programma ‘Ruimte in Piano in Ruimte’ op twee vleugels. Voor dit moment is de aanvang 15.00 uur, het kan echter zijn dat we weer moeten splitsen, dan zijn de aanvangstijden waarschijnlijk 14.00 en 15.30 uur. Houd daarom de website goed in de gaten. En weet: reserveren blijft verplicht.
U kunt reserveren via www.kerkconcertenvries.nl.
Tekst: Maarten Dollekamp