Zondag 19 september had ik nog meegezongen in de dienst van de Startzondag, op het gras buiten de kerk, die dag gold in de kerk nog de beperking van 40 aanwezigen. En nu, met de QR-code check als toegangscontrole, konden we in een uitverkochte kerk genieten van het allereerste programma van Kerkconcerten Vries 2021-2022, ‘Bachs Königin’ van barokorkest Holland Baroque. Sonja van Loon, voorzitter van de Kerkconcerten Vries: “geweldig, zo’n volle kerk bij de opening van het nieuwe seizoen en dan met dit Bachconcert, mooier kunnen wij niet wensen”.
Vlak achter mij in de kerk zat Dick Koelewijn, ik ken hem al jaren als goede vogelfotograaf maar van zijn muzikale interesse had ik nog nooit gehoord; hij bleek een fan van Bach te zijn en was vroeger harmoniumorganist.
De 20 orkestleden waren allen in het zwart gekleed. Met speelse virtuositeit vertolkte het orkest de eigen bewerkingen voor orkest van 7 orgelstukken van Bach. Volle klanken, een feest om te horen, aan de voet van ons eigen Van Oeckelen orgel in de Vriezer kerk. Judith Steenbrink, eerste violist en arrangeur, bracht met haar stem en gebaren hulde aan het instrument. “Onze Bachstukken zijn juwelen die gespeeld moeten worden”. Haar zus Tineke Steenbrink, mede-arrangeur, speelde de klavecimbel en dirigeerde af en toe het orkest. Bij het laatste stuk, BWV 582 Passacaglia kregen alle instrumenten de kans hun stem te laten horen in een langdurige herhaling van het voor veel mensen bekende thema. Ik herkende het redeloze rijm van Daan Zonderland: “Een nachtegaal in Echternach die zong alleen muziek van Bach; tot groot misnoegen van zijn vrouw die enkel Mozart horen wou”; getoonzet door componist, organist en dirigent Albert de Klerk.
Het orkest beloonde het enthousiaste publiek met een vrolijke toegift in koorzang.
Kees Langeveld